VVD stemt voor meerjarenbegroting, maar is kritisch

Na jaren onderhandelen ligt er een Europese meerjarenbegroting 2014-2020. De begroting wordt gekenmerkt door substantiële verbeteringen en concrete aanzetten tot verdere hervorming. Door het Parlement is er bijvoorbeeld flexibiliteit afgedwongen die zorgen dat er meer speelruimte is in de begroting voor het kiezen van prioriteiten. Zaken die wij als Nederland graag willen, zoals onderzoek en innovatie. In een tijd waarin de meeste nationale begrotingen nog steeds stijgen, zal de Europese meerjarenbegroting bovendien met 3.7 procent dalen.

Natuurlijk hebben we ook water bij de wijn moeten doen. Onvermijdelijk in een proces waar achtentwintig lidstaten aanschuiven, waaronder het Nederlandse kabinet. Desalniettemin hebben we bereikt dat er een tussentijdse herziening van de meerjarenbegroting kan komen. Een high-level working group die gaat kijken naar nieuwe eigen middelen om een beter bestedingspatroon te waarborgen. Daarnaast is het dat er ook grote investeringen worden gedaan in onder meer jeugdwerkeloosheid en het midden-en-kleinbedrijf die oplopen tot wel 2.5 miljard.

Jan Mulder: "Het is geen geringe prestatie dat wij mede door toedoen van het Europees Parlement de meerjarenbegroting omlaag hebben weten te brengen en bovendien meer hebben ingezet op onze prioriteiten. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat de nationale regeringen nu hun achterstallige rekeningen hebben betaal en niet hebben doorgeschoven naar de volgende periode. Natuurlijk waren er zaken geweest wij graag nog rigoureuzer hadden willen aanpakken, maar uiteindelijk beslissen we samen met de Raad. Door de stevige houding van het Parlement kunnen we ons bogen op een mooi resultaat."